Mijn adres wijzigt! Wat nu?

Door de wijziging van de gemeentenaam krijgt iedere inwoner, onderneming en vereniging van deze nieuwe gemeente een nieuw adres. Sommigen krijgen naast een nieuwe gemeentenaam ook een nieuwe straatnaam en of huisnummer.

Door deze adreswijziging zal u enkele acties moet ondernemen, zoals bv. het doorgeven van uw gewijzigde adres aan enkele instanties.

De Vlaamse overheid en het gemeentebestuur hebben getracht om de administratieve lasten die deze adreswijziging met zich meebrengt voor u tot een minimum te herleiden. Zo worden de adressen van alle inwoners automatisch aangepast in het Rijksregister. Gezien veel toepassingen gekoppeld zijn met het Rijksregister, hoeft u voor veel zaken niets te doen.

Hieronder leest u welke zaken voor u in orde gebracht worden en welke acties u zelf nog als particulier, ondernemer of vereniging moet ondernemen.

U zal opmerken dat er nog een paar zaken moeten onderzocht worden. Van zodra wij hierover meer nieuws ontvangen, passen wij onderstaande lijst aan.

Meer info

Zingem: dienst Burgerzaken - tel. 09 389 01 11 - bevolkingsdienst@zingem.be
Kruishoutem: dienst Burgerzaken - tel. 09 333 71 34 - burgerzaken@kruishoutem.be

Waarvoor moet u als particulier zelf nog zorgen?

Aanpassing elektronische identiteitskaart (eID) - Kids-ID - elektronische vreemdelingenkaart (eVK)

Naar aanleiding van de wijziging van de gemeentenaam, straatnaam en of huisnummer moet het adres van iedere burger aangepast worden op de chip van de eID, Kids-ID en eVK.

U moet zich hiervoor tussen 7  januari en 31 december 2019 persoonlijk aanmelden bij de dienst Burgerzaken.  Deze aanpassing is gratis.

Ook alle vreemdelingen met een verblijfskaart en kinderen in het bezit van een Kids-ID moeten langskomen om hun identiteitsbewijs te laten aanpassen.

De wijziging gebeurt via uw pincode, bij kinderen onder de zeven jaar is dit via hun pukcode.

Bent u uw pincode vergeten of verloren, dan kan u via mail, telefonisch of persoonlijk een nieuwe pincode aanvragen bij de dienst Burgerzaken (burgerzaken@kruishoutem.be - bevolkingsdienst@zingem.be of burgerzaken@Kruisem.be).

Vergeet niet volgende personen / diensten op de hoogte te brengen van uw adreswijziging:

  • Dierenarts
  • Uitgevers van de kranten, tijdschriften en magazines waarop u geabonneerd bent (in onderzoek)
  • School
  • Werkgever
  • Arts / ziekenhuis / apotheek
    Dit kan bij een volgend bezoek via uw eID of gewoon telefonisch of via mail.
  • Notaris / advocaat
  • Verenigingen

Wat wordt voor u als particulier in orde gebracht?

  • De aanpassing van uw adres in het Rijkregister
  • Alles wat te maken heeft met belastingen, kadastraal inkomen, onroerende voorheffing, BTW …
  • Alles rond sociale zekerheid zoals pensioenen, werkloosheidsuitkeringen, arbeidsongeschiktheid, tijdskrediet, kinderbijslag …
  • Ziekenfonds
    Het ziekenfonds zal u automatisch nieuwe klevertjes toesturen.
  • BPost
    BPost is op de hoogte van uw adreswijziging.
    U kan bij BPost 10 adresveranderingskaartjes bekomen. Deze kan u gratis opsturen om mensen te verwittigen van uw adreswijziging.
  • IDENTITEITSBEWIJZEN
    • Reispas
  • VERGUNNINGEN EN AKTES
    • Jachtverlof
    • Visverlof
    • Wapenvergunning
    • Omgevingsvergunning – bestaande bouw- en milieuvergunningen
    • Notariële aktes of leningsaktes
    • Energieprestatiedossier
  • VOERTUIGEN
    • Inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en)
    • Rijbewijs
  • PLEZIERVAART
    • Vlaggenbrief / Immatriculatiedocument
      Vanaf 1 januari 2019 vervangt de registratiebrief de vroegere vlaggenbrief en het immatriculatiedocument.
    • Vaarbewijzen (stuurbrevet, brevet yachtman, brevet yachtnavigator, ICC) Indien u dit wenst, kunt u als gevolg van de fusie gratis een nieuw document aanvragen bij de FOD Mobiliteit.
  • OPENBAAR VERVOER
    • Abonnement De Lijn
      Een abonnement waarop uw ‘oud’ adres staat, blijft geldig
    • MOBIB-kaart
    • Abonnement NMBS (in onderzoek)
  • DIEREN
    • Registratie hond(en)
    • Registratie kat(ten)
    • Identificatie en registratie van landbouwdieren (in onderzoek)
    • Identificatie paarden, pony’s, ezels en zebra’s
  • ALLERLEI
    • Telecombedrijven / nutsbedrijven
      • volgende nutsmaatschappijen zullen zelf de aanpassing doorvoeren: De Watergroep, Eandis, EDF Luminus, Farys, Infrax, Pidpa en Telenet
    • GPS - je moet uiteraard zelf je eigen GPS-toestel updaten
    • Mobiele verkeers- en navigatie app Waze
    • Banken (in onderzoek)
    • Verzekeringen (in onderzoek) 
    • Rode Kruis, Djapo

Waarvoor moet u als ondernemer of vereniging zelf nog zorgen? 

U past zelf vanaf 1 januari 2019 uw adres aan op uw drukwerk, facturen, website, visitekaartjes, sociale media, belettering voertuigen, ramen, banners, promotiemateriaal, huisnummer aan gebouw / brievenbus …


Wat wordt voor u als ondernemer of vereniging in orde gebracht? 

  • Belgisch Staatsblad / KBO  (in onderzoek)
  • Omgevingsvergunning / bestaande bouw- en milieuvergunningen
  • Notariële aktes of leningsaktes
  • Energieprestatiedossier
  • Inschrijvingsbewijs van je voertuig(en)
  • Rijksinstituut voor de Sociale Verzekering der Zelfstandigen (RSVZ)
  • BPost – postvolmachten
  • Berekening kilometerheffing
  • Contracten
    Reeds afgesloten contracten hoeft u niet te aan te passen omwille van uw adreswijziging.

1. Wijzigt de postcode?

Neen, de postcode wijzigt niet. De bestaande postcodes 9770, 9771, 9772  en 9750 blijven bestaan. Iemand van Zingem kan dus gerust verder 9750 gebruiken en iemand van Nokere kan zonder problemen 9771 blijven gebruiken. In feite mag iedere inwoner van elk van de deelgemeenten van Kruisem naar believen een van deze vier postcodes gebruiken.

2. Hoe schrijf ik best mijn adres?

Als gemeentenaam gebruik je vanaf 1 januari 2019 best ‘Kruisem. Bv.:

Jan Verstraeten
Kerkstraat 5
9770 Kruisem

Jan Janssens
Alfred Amelotstraat 5
9750 Kruisem

Gebruik je als woonplaats de naam van je deelgemeente, dan komt je correspondentie ook nog goed terecht.

Piet Janssens
Landegemstraat 2
9770 Ouwegem

Wat mag NIET? Je deelgemeente als aanvulling tussen haakjes zetten. Zo breng je de verwerkingsmachines van Bpost in de war.

Piet Janssens
Kleinestraat 2
9770 Kruisem (Wannegem-Lede)

Lees ook de info van BPost over 'Hoe schrijf ik een adres juist' (Infoblad Bpost)

3. Wat zijn nu de deelgemeenten van de nieuwe gemeente Kruisem? 

De deelgemeenten zijn: Kruishoutem, Wannegem-Lede, Nokere, Lozer, Zingem, Ouwegem en Huise.

Iemand die in Wannegem-Lede woont, woont dus niet (meer) in Kruishoutem, maar wel  in Kruisem. Kruishoutem is nu ook een deelgemeente zonder de vroegere deelgemeenten Wannegem-Lede, Nokere en Lozer.

Iemand die in Huise woont, woont dus niet (meer) in Zingem, maar wel in Kruisem. Zingem is nu ook een deelgemeente zonder de vroegere deelgemeenten Huise en Ouwegem.

4. Wat indien mijn geboorteplaats, vermeld op mijn eID, wijzigt van naam?

Dit is geen probleem. De ‘oude’ gemeentenaam mag gewoon blijven staan.

5. Kan ik een nieuw huisnummerplaatje krijgen?

In geval van een verandering van uw huisnummer kan u bij de gemeente een gratis huisnummerplaatje (standaard uitvoering) afhalen. U kan uiteraard ook een eigen huisnummer aanbrengen, altijd rechts van de voordeur op ooghoogte of zichtbaar aan de hoofdingang of brievenbus indien het huis niet aan de openbare weg grenst.

6. Wanneer wijzigt mijn adres?

De nieuwe straatnamen en huisnummers zijn van toepassing vanaf 1 januari 2019.

 

Comments are closed.